ביופסיית היתוך: מהי, מהם היתרונות שלה וכיצד היא מתבצעת?

סרטן הערמונית נחשב לסרטן הנפוץ ביותר בקרב גברים, במיוחד בגילים מאוחרים: המחלה מתחילה להופיע ברוב המקרים לאחר גיל חמישים, ומתפתחת בצורה איטית. אחת הבעיות שנוצרות כתוצאה מסרטן הערמונית היא שמדובר שבמקרים רבים במחלה שקטה. בשלבים המוקדמים של המחלה אין תסמינים כאלה או אחרים, אין כאבים או תלונות והיא איננה פוגעת באורח החיים השגרתי של החולה. לכן קל מאוד לפספס אותה – ולכן גילוי מוקדם של המחלה הוא בגדר חובה. ביופסיית היתוך היא חלק בלתי נפרד ממערך ההתקדמות הטכנולוגית בתחום הרפואה באופן כללי ובתחום הבדיקות שנעשות במטרה לאתר את סרטן הערמונית בפרט.

הדור הבא של הביופסיות

כיום, לא ניתן לאבחן סרטן ערמונית ללא ביופסיה. קיימות מספר בדיקות אשר מעלות חשד לסרטן כולל בדיקת דם ל-PSA, בדיקת 4K ובדיקת MRI. אבל אין אף בדיקה אשר יכולה להחליף ביופסיה.

לייעוץ ותיאום תור השאירו פרטים

בעבר הלא רחוק היו עושים ביופסיה בעזרת אולטרסאונד אשר מסייע לדגום באופן שווה את הערמונית, אךמה שקרה בפועל הוא שבדיקה זו איננה מדויקת משום שהיא דוגמת אזורים מסוימים ולכן רמת הדיוק שלה איננה גבוהה ואיננה מאפשר לדעת בוודאות האם קיים או לא קיים גידול ובאיזה אזור הוא ממוקם. בדיוק בשביל זה המציאו את ביופסיית ההיתוך (ביופסיית פיוז'ן).

ביופסיית היתוך בערמונית

ביופסיית היתוך – גם אולטרסאונד וגם  MRI

ההבדל בין הביופסיה המסורתית לבין החדשנית המכונה גם ביופסיית היתוך פיוז‘ן היא בהיותה שילוב של שתי טכנולוגיות – אולטראסאונד ו-MRI.
מדובר למעשה במכשיר ייעודי אשר יודע לשלב את שתי השיטות. בכך אין צורך לדגום בצורה עיוורת, אלא ניתן לדעת באופן מדויק היכן ממוקם הגידול ולאבחן אותו בצורה מדויק

היתרונות של ביופסיות היתוך:

  1. הבדיקה מאפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר בהשוואה לביופסיה הרגילה אבחון סרטן הערמונית.
  2. סיכון מופחת לזיהומים. רמת החשיפה לזיהומים בביצוע ביופסיית היתוך נמוכה עד אפסית.
  3. מאפשרת להתאים לחולה תכנית טיפול ייעודית ומתאימה לפי סוג הגידול, המיקום שלו וקצב התקדמות המחלה.

מתי צריך לעשות ביופסיית היתוך?

ההמלצה היא לגשת לבדיקה אצל אורולוב לקראת סוף גיל 40. לפני שבכלל נשלחים לביופסיית היתוך, קודם כל מבצעים בדיקת דם פשוטה הבודקת רמת מסוימת של חלבון בדם הנקרא PSA. רק אם יש צורך, עוברים לבדיקות הבאות כאשר אחת מהן היא ביופסיית היתוך.

ביופסיות היתוך מומלץ לבצע בכל חשד לסרטן ערמונית ובנוכחות בדיקת  MRI מחשידה. האיגוד האורולוגי האירופאי ממליץ לבצע בדיקת MRI בכל חשד לסרטן ערמונית, ומדגיש את חשיבות ביופסית היתוך במיוחד כאשר יש ביופסיה קודמת שלילית.

איך זה מתבצע?

ביופסיית היתוך נעשית בהליך קצר באופן יחסי, הנמשך לרוב כ-450-30 דקות. הביופסיה מתבצעת בהרדמה כללית, כאשר הרגליים מורמות כלפי מעלה, במטרה לאפשר גישה טובה יותר לערמונית. לצורך הבדיקה נעזרים במכשיר ספציפי, כאמור מכשיר המשלב את בדיקת ה- MRI יחד עם בדיקת ה- US. הדגימה של הערמונית נעשית דרך הפירנאום, עובדה המקטינה את הסיכויים לזיהומים באופן משמעותי.

תמונות ה- MRI עוברות עיבוד על ידי תוכנת מחשב מיוחדת ובה מסמנים את הערמונית ואת הממצאים החשודים. בשלב הבא מאחדים את צילומי ה- MRI עם צילומי האולטרסאונד וכך ניתן לכוון את המחט של הביופסיה לדגימה מדויקת ולאזורים החשודים כנגועים בסרטן. בעת לקיחת דגימה האיזור ממנו נלקחה הדגימה מסומן ונשמר במחשב לשימוש עתידי. על כל פנים, ניתן באמצעות הבדיקה לבצע איתור מדויק של סרטן הערמונית, גודלו והשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, גם כאשר מדובר בשלבים ראשוניים של המחלה (בהם התסמינים כמעט לא קיימים) וגם כאשר מדובר בגידול קטן או מורכב לגילוי.

בשל ההצלחות הגדולות והעובדה שהבדיקה מסייעת לאתר את הגידול בזמן, עוד ועוד אורולגים מומחים, מרכזים רפואיים וקליניקות בישראל ובעולם כולו מאמצים לחיקם את בדיקת ביופסיית היתוך פיוז‘ן – על רקע המומחיות הגדולה הנדרשת בביצוע הבדיקה, רמת הדיוק הגבוהה והציוד המתקדם, חשוב שלא להתפשר בטיב האורולוג אליו פונים. כיום היום הבדיקה משולבת באופן אינטגרלי במסגרת מאמצי ההתמודדות עם המחלה, כאשר לאחר האבחון ניתן לבחור בטיפולים מהמגוון הרחב המוצע כיום: קריותרפיה, טיפולים פוקאליים מונחי דימות לסרטן הערמונית, הקפאה של הערמונית ועוד. נראה שעוד כמה שנים הטכנולוגיה הזו תיכנס למקומות נוספים, או אפילו לתוך סל הבריאות הישראלי.

ביופסיה טרנסרקטלית

הטכניקה הבסיסית של הגעה למקום הביופסיה, היא לא בהכרח זהה תמיד. למעשה הערמונית, שהיא יעד הביופסיה במקרה זה,  נגישה דרך הרקטום אפילו יותר בנוחות מאשר דרך הפרינאום. גישה זו ליעד, אשר מכונה ביופסיה טרנסרקטלית, איננה דורשת הרדמה מלאה. היא כל כך פשוטה, שניתן לבצע אותה במרפאות רפואיות רגילות, ללא ציוד מיוחד שדרוש עבור ביופסיה פרינאלית (כזו שמבוצעת דרך הפרינאום או "חיץ הנקביים" בעברית יפה). מדוע אם כך, שיטה זו איננה השיטה הנפוצה ללקיחת דגימה מהערמונית? הסיבה העיקרית לכך, היא סיכון מוגבר לזיהומים. זאת, עקב הצורך לעבור דרך דופן הרקטום בכדי להגיע אל הערמונית. אמנם מבצעים לפני כן חוקן לניקוי המעי הגס וניתן גם לתת למטופל אנטיביוטיקה לשם צמצום סיכוני הזיהום. אך בכל זאת – זה הוא לא ההליך הסטרילי ביותר שישנו.

 

עוד על הרדמה כללית

הרדמה כללית מהווה את סוג ההרדמה היותר מורכב בהליכים רפואיים והיא סטנדרטית בביצוע ביופסיה דרך הפרינאום, מאחר שמדובר בהליך מכאיב. הרדמה כללית עשויה להידרש גם עבור ביופסיה טרנסרקטלית, בהתאם למצב. אם ישנה למשל פיסורה בפי הטבעת, הדבר עשוי לגרום לכאב תוך כדי ההליך ולכן ישתמשו לעתים בהרדמה כזו גם עבורו. השימוש בהרדמה מסוג זה הופך את הליך הביופסיה למורכב יותר והוא גם דורש מהמטופל להיות בצום לקראת הבדיקה.

 

חשיבות הדיוק

ביופסיית היתוך מצטיינת בדיוק משופר שהיא מספקת לרופא באבחון המצב. חשיבות נושא הדיוק לכאורה ברורה, אבל אחרי שתקראו את הנקודות הבאות, אולי תעריכו זאת אף יותר.

הכול בסדר. אולי – בדיקה שלא מוצאת שום דבר חשוד, אבל היא עצמה לא בדיקה יסודית – האם זה היה מספק אתכם? ובכל הנוגע לנושא קריטי כמו סרטן?

הכול לא בסדר! אולי – כך גם לגבי בדיקה שמזהה דבר מה לא תקין, אבל לא בוודאות. בדיקת הדם מסוג Prostatic Specific Antigen (PSA) מבוצעת באופן שגרתי כ"בדיקת סקר" ואכן היא שימושית מבחינות רבות. עם זאת, מדובר בבדיקה אשר נותנת פעמים רבות תוצאות שגויות, לחיוב או לשלילה.

התגלה סרטן! – אבחון "סרטן", זיהוי נוכחות "גידול" וכן הלאה, נשמעים לציבור הרחב כדבר שהוא באופן אוטומטי חמור ביותר. זה לא תמיד המצב. חשד לסרטן הערמונית הוא סיבה מרכזית לביצוע ביופסיית היתוך, אך סרטן זה מתפתח באיטיות רבה והוא לרוב במצב שאינו מסוכן וכלל לא דורש טיפול! גם כאן רואים את החשיבות של אבחון מדויק, כך שהרופא יוכל לטפל במדויק וגם לעדכן את המטופל בצורה ריאליסטית.

לסיכום, ככל שהדיוק נמוך, גם עולה הסיכון של "אבחון יתר" (שגוי או מוגזם) ובעקבותיו "טיפול יתר". ולהיפך. ביופסיית היתוך, מקדמת אבחון מדויק.

שאלות נפוצות- וגם תשובות!

כמה זמן לוקחת הבדיקה?

למרות שמדובר על בדיקה משוכללת במיוחד ומורכבת מבחינה טכנית, היא לא ממושכת מאוד באופן יחסי לבדיקות מסוג זה. משך הבדיקה עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות שונות, אך הוא עומד בממוצע על 30 דקות עד 45 דקות.

כיצד ניתן לסכם את יתרונות ביופסיית ההיתוך?

בתמצית, שיטה זו מספקת את היתרונות הבאים: רמת דיוק גבוהה מהרגיל עבור אבחון סרטן ערמונית, סיכון נמוך במיוחד לזיהומים בעקבות הבדיקה וסיוע בהתאמת תכנית טיפול ייעודית לכל חולה.

מדוע מדובר על הקטנת זיהומים כיתרון? 

בשיטת הביופסיה הישנה, הדגימה מתבצעת דרך הרקטום ("ביופסיה טרנסרקטלית"). כתוצאה מכך, ישנו צורך לעבור עם המחט דרך דפנות הרקטום וזהו מקור לזיהומים אפשריים. כאמור, בביופסיית היתוך הגישה לערמונית מתבצעת דרך הפרינאום, ולכן הסיכון לזיהום נמוך בהרבה.

ד"ר אורי לינדנר
ד"ר אורי לינדנר

מומחה לאורולוגיה אונקולוגית, סגן מנהל מחלקה ומנתח במרכז רפואי קפלן. וכן, אורולוג כירורג פרטי במדיקל סנטר הרצליה. ד"ר לינדנר הינו מן החלוצים והמובילים בישראל את שיטת ביופסיית ההיתוך לאיתור סרטן הערמונית.