דם בשתן – ממה נובע דימום בשתן ומתי לגשת לבדיקת רופא?

צעדתם אל עבר השירותים בנחת, באתם להטיל את מימיכם בשקט ובשלווה, אך לפתע גיליתם גוון אדום מדאיג בשתן לכם. זה אירוע מלחיץ מאוד, דורש אבחון, אבל גם מצב בר טיפול. בכתבה זו תוכלו למצוא את כל המידע הרלוונטי לנושא של דם בשתן. ממה הוא נגרם? על אילו מחלות הוא יכול להעיד? על כך ועוד בפוסט הבא.

דם בשתן סיבות

ישנן מספר סיבות להתרחשות תופעה זו, המכונה גם המטוריה. כך למשל, יש לא מעט גורמים שיכולים לגרום להופעה של דם בשתן אצל גברים וגם נשים, כאשר ברמה הכללית ניתן לחלק את הגורמים לשתי קבוצות: דימום שהמקור שלו הוא מחלות של הכליות, ודימום שמקורו מחלות ובעיות של דרכי השתן.

לייעוץ ותיאום תור השאירו פרטים

מצב של המטוריה מיקרוסקופית, בה יש כאב בעת הטלת שתן, אך אין סימנים ויזואליים מוחשיים (למעט באמצעות מיקרוסקופ)\ דורש גם הוא התייחסות. אם מדובר על מקרה של מטופל בגיל מבוגר, הדימום עלול להיגרם עקב סיבות כדוגמת אבנים בדרכי השתן. במצב הזה, אבן שמתחילה את דרכה בכליה ועוברת לאורך מערכת השתן יכולה לגרום לכאבים ולדימום. דוגמאות נוספות הן דלקת בשתן עם דם, ובעיקר דלקת של כיס השתן, וכן גידולים כדוגמת גידול בשלפוחית השתן, היוצרים כאבים בעת מתן שתן ודימומים אפשריים.

מתברר שמדובר בעניין של מידה. כשמסתננות להן כדוריות דם לשתן אבל לא במידה גדולה, ייתכן מצב בו יהיה דימום בשתן, אולם לא נוכל להבחין בכך בעין בלתי מזויינת. במצבים אלו נוכל לזהות את הדימום באמצעות מיקרוסקופ, שיאפשר לנו גם לבדוק האם מדובר במחלה זיהומית או בדלקתיות של הכליה. לפעמים מדובר בפגיעה בצינוריות המאספות של הכליה, אשר יכולים לגרום להפרשה מיקרוסקופית של שתן עם דם, שכאמור, לא נבחין בו במבט ישיר.

גורמי סיכון נוספים להתרחשות דימום בשתן הם טראומות או גידולים בכליות, המטופלים בחלק מהמקרים על ידי נפרולוג.

האם תמיד כשהשתן אדום זה מעיד על דם?

התשובה לשאלה זו היא לא. אכילה של סלק למשל יכולה לגרום להופעה של שתן אדום, מה שלא צריך להדאיג אתכם ובטח שלא מהווה סיבה להימנע מאכילת הצמח הבריא הזה, ולא רק סלק: צבעי מאכל המוכנים למזונות שאנחנו אוכלים ותרופות מסוימות שאנו נוטלים יכולים לצבוע את השתן בצבע אדום לפרק זמן מסוים. נקודה מעניינת היא, שדימומים בשתן ממש לא חייבים לבוא לידי ביטוי בגוון האדום, כאשר ייתכן מצב בו השתן יהיה בגוון חום או לחילופין צהוב עם קרישי דם בתוכו.

מלבד מזונות היכולים לצבוע את השתן לאדום כגון סלק, פטל, תותי יער וריבס (קרוי גם "ריברב"), ישנן גם תרופות המתפנות דרך הכליות, צבען אדום, והן יכולות לגרום ללחץ בשל המחשבה שיש דימום. תרופות אלו כוללות את "ריפמפין", "פנזופירין" ועוד. תרופות יכולות לצבוע את השתן לא רק באדום, אלא גם בצבעים נוספים (חום, כתום), ויש לעדכן לגביהן את הרופא המטפל בעת ההגעה לקליניקה.

חשוב לחלק את הממצא של דימום בשתן לשתי קבוצות, שכן תמיד מדובר בממצא פתולוגי שלילי.

  1. דם גלוי בשתן: דם מיקרוסקופי. מצב כזה נהוג לחלק לשתי תתי קבוצות נוספות, בהתייחס לשאלה האם אנו חווים דם בשתן ללא כאבים או עם כאבים.
  2. דם מיקרוסקופי: לא ניתן להבחין בו, אלא רק בבדיקות מעבדה תחת מיקרוסקופ.

דם בשתן

 

דימום בשתן: האם תמיד הדבר מסוכן?

דם מהשתן לכשעצמו אינו אמור להיות מסוכן, ובדרך כלל אובדן הדם אינו מסיבי. יחד עם זאת, מאחר וקיים סיכוי לכך שהגורם לדימום מחייב טיפול דחוף יותר, הרי שאין להתעלם מהתופעה, ויש להיבדק בהקדם. במקרים מסויימים, דימום בשתן גם יכול לגרום לסיבוכים שונים, בין היתר בגלל התקרשות הדם והצטברותו לאורך צינור השופכה וסתימתו, והדבר בא לידי ביטוי בקושי במתן שתן, כאבים ונטייה לזיהומים.

דרכי אבחון הבעיה

לאחר ששוללים בעיות מסוימות או דלקת בדרכי השתן, נכנסים פנימה לתוך כיס השתן במטרה לבדוק האם יש בעיה הגורמת להופעת הדם. זאת, ניתן לעשות כמובן בביקור אצל אורולוג מומחה בעזרת צנתור דרך השופכה, אותה סוקרים באמצעות אור. בחלק מהמקרים נדרשות בדיקות נוספות, דוגמת ציסטוסקופיה, המשלבת בין בדיקת אולטרה סאונד לבין MRI, ובכך מאפשרת התבוננות מוצלחת ויעילה יותר בכל המתרחש (או גדל), בתוככי שלפוחית השתן. שילוב בין מספר אופני בדיקה עשוי לספק תשובה מקיפה וחד משמעית, המגדילה מטבע הדברים את הסיכויים לטיפול מוצלח.

שימו לב, כי ייתכנו בהחלט מצבים בהם יופיע שתן דמי, אולם לא נוכל לדעת את המנגנון הספציפי המסביר את ההיווצרות שלו. דוגמה לכך הן הפרשת שתן דמי לאחר מאמץ גופני מאסיבי, למשל דם בשתן אחרי ריצה, שהיא תופעה שכיחה באופן יחסי שיכולה להיות חד פעמית. יש מקרים בהם רואים שתן אדום במידה מועטה, והוא המבטא את נוכחות כדוריות הדם האדומות בו במהלך מחלת חום. כמו כן, בהמשך לכך, יכול להיות מצב בו הבירור הכללי שמבצעים תקין, כך שאי אפשר לדעת מהו הגורם לדימום, אולם גם במצבים אלו ניתן לשאוף לטפל בו בצורה יעילה.

דימום בשתן: גם גידול סרטני הוא אפשרות

כאמור, ישנן מספר סיבות להתרחשות תופעה זו, וכל מקרה נבחן לגופו בהתאם לתסמינים והממצאים הקליניים בבדיקות אותן יוזם הרופא המטפל. לערנותו של הרופא חשיבות עליונה בזיהוי בעיות חמורות העלולות להיות מסכנות חיים, ובעיקר מדובר על גידולים סרטניים, שככל שיתגלו מוקדם יותר, כך יעלו בצורה משמעותית סיכויי ההישרדות. בין סוגי הסרטן הקשורים לעיתים למצבי דימום, ניתן לציין את הבאים:

  • סרטן בלוטת הערמונית: זהו אחד מסוגי הסרטן השכיחים ביותר, הוא יכול להיות שפיר או ממאיר, וככל שהגידול גדול יותר, כך הוא לוחץ על צינור השופכה, פוצע אותו ועשוי לגרום לדימומים, וזהו למעשה התסמין השכיח ביותר של סוג סרטן זה. שילוב של דם בשתן עם תסמינים קלאסיים של גידולים בערמונית (קושי וכאבים במתן שתן), מכתיבים לרופא לבדוק האם למטופל יש PSA גבוה, ולבצע בדיקות גופניות והדמיות שונות לשם אבחנה סופית.
  • סרטן שלפוחית השתן: שתן אדום, כלומר, דם גלוי, מיקרוסקופי, ללא כאבים, מחייב בירור לגבי השאלה האם מדובר בסרטן שלפוחית השתן, ואותו הדבר גם לגבי דם סמוי בשתן (מיקרוסקופי) ללא כאבים.
  • סרטן הכליות: הכליות מרוחקות מעט משלפוחית השתן אך עדיין מחוברות אליה, כך שדימומים בכליות יתבטאו גם עם דם מהשתן. דם זה עשוי להיות מעט כהה, ולרוב הוא מופיע בתור קרישי דם וכאבים מאזור שלפוחית השתן, וזאת בשל מעבר הקרישים בתוך צינור השופכה.

לא כל הופעה של דם בשתן מרמזת חלילה על גידול סרטני. למעשה, סביר להניח כי מדובר בבעיה הרבה יותר שכיחה ופחות מסוכנת, כגון אבנים בדרכי השתן, דלקת או אפילו חבלה שהתרחשה מבלי שהמטופל זוכר או מודע לכך.

הופעת דם בשתן אצל נשים

דימום בשתן הוא מנת חלקם של גברים ונשים גם יחד, כאשר יש שיטענו שבמקרה של בנות המין היפה, אבחון הבעיה הוא מעט מורכב יותר. הסיבה לכך היא שקל מאוד לבלבל בין דם בשתן אצל נשים לבין דימום "סטנדרטי" במסגרת המחזור החודשי. יש לא מעט נשים שבמצבים מסויימים הן בטוחות כי מדובר בדימום שמקורו בשתן, אבל בסוף מתברר שהדם מקורו בכלל מהמחזור החודשי. ברוב המקרים, מדובר על תהליך תקין לחלוטין, אם כי דימום יתר או כזה שאינו חולף במהלך המחזור החודשי יכול בהחלט להעלות סימני שאלה.

דוגמה נוספת היא דם בשתן בהריון, שגם היא תופעה הגורמת לחששות אצל נשים רבות על רקע העובדה שהמחזור החודשי מפסיק בשלב כלשהו במהלך חייהן. מקרה זה הינו שכיח בכ-2%-3% מההריונות, והוא עשוי להיגרם עקב דימומים בשליה, בצוואר הרחם או בנרתיק האישה. ברוב המקרים, מדובר בכמות דם קטנה, שאינה מסכנת את האם או את העובר, אם כי מומלץ כמובן להתייעץ עם הרופא המטפל או אורולוג.

המסקנה ברורה, אצל נשים וגברים כאחד, לפני שנותנים שם לבעיה או למחלה, חשוב לעשות בדיקה מקיפה ולבדוק מה הסיבה להתרחשות הדימום.

דם בשתן נשים וגברים: כיצד מאבחנים?

כאשר מטופל או מטופלת מגיעים לרופא המטפל עם תלונות על פיפי עם דם, שתן עם קרישי דם, או כאבים שונים מאזור שלפוחית השתן וכדומה, מתחיל בירור אבחנתי במטרה למצוא את הסיבה להופעת תסמינים אלו. יש בידי הרופא מגוון אפשרויות בדיקה כדוגמת בדיקת שתן לנוכחות דם גלוי, דם סמוי, מיקרוביולוגיה, אולטרסאונד של הכליות, הערמונית אצל גברים, שלפוחית ודרכי השתן, בדיקת ציסטוסקופיה של שלפוחית השתן, בדיקות הדמיה (CT, MRI) ולעיתים גם ביצוע ביופסיה. במקרה של דם בשתן נשים יש ליטול את דגימת הדם מחוץ לתקופת הווסת, ובמקרה ויש דימום בשתן בתקופת ההיריון, יש לבצע את הבדיקה באופן תדיר יותר, תוך ביצוע מעקב צמוד.

שמתם לב לתסמינים כלשהם שיכולים להעיד על דם בשתן? צרו קשר עוד היום עם מרפאתו של ד"ר אורי לינדנר – מומחה לאורולוגיה אונקולוגית בעל שם, אשר עובד עם קופות חולים רבות וגם עם חברות ביטוח.

 

ד"ר אורי לינדנר
ד"ר אורי לינדנר

מומחה לאורולוגיה אונקולוגית, סגן מנהל מחלקה ומנתח במרכז רפואי קפלן. וכן, אורולוג כירורג פרטי במדיקל סנטר הרצליה. ד"ר לינדנר הינו מן החלוצים והמובילים בישראל את שיטת ביופסיית ההיתוך לאיתור סרטן הערמונית.