סרטן בערמונית

ביופסיית פיוז‘ן – ביופסיה פיוזן לגילוי סרטן הערמונית

ביופסיית פיוז‘ן

לפני שנספר לכם על אחת מהבדיקות פורצות הדרך הנקראת ביופסיית פיוז‘ן, חשוב להבין את הגורמים העיקריים להופעה של סרטן הערמונית תסמינים לסרטן ועוד.

  1. מגדר – רק גברים יכולים לחלות במחלה, שכן רק להם יש את בלוטת הערמונית.
  2. גנטיקה – קיים קשר משפחתי חזק ומובהק המוכיח כי מדובר במחלה משפחתית.
  3. מוצא, תזונה מערבית, אורח חיים – למשל מחקרים מראים כי אנשים החיים באסיה חולים פחות בסרטן הערמונית.

חשוב להבין כי אבחון מוקדם של המחלה תורם להתאמת טיפול נכון ולהעלאת הסיכוי להבריא מהמחלה לגמרי.

לייעוץ ותיאום תור השאירו פרטים

סוגי הבדיקות לאבחון סרטן הערמונית

שיטת האבחון הרגילה היא בעצם בדיקת דם הנקראת פרוסטטיק ספסיפיק אנטיגן – או בקיצור  PSA. חשוב להבין שלמרות שהיא מכונה ספסיפיק, הספיציות מתייחסת לערמונית ולא למחלה.

לאחר שיש את התוצאות לוקחים את הבדיקה ובודקים באמצעות האצבע את הערמונית. במישוש ניתן לקבל כיוון האם הבלוטה חשודה יותר או פחות. יש המון גורמים שיכולים לגרום לעלייה ב- PSA והם בכלל לא קשורים לסרטן. יש סרטנים שהם אגרסיביים ועדיין לא גורמים לעלייה ב- PSA. בנוסף, בשנים האחרונות התפתחו בדיקות שנחשבות ליותר מדויקות ויותר מתוחכמות המוסיפות אינפורמציה על ה- PSA. חלק מהבדיקות בודקות רכיבים מסוימים ב- PSA. אחת הבדיקות הללו מכונה קיי, כלומר קלקריין. מדובר במשפחה של אנזימים שה- PSA שייך אליה.

בדיקה נוספת אשר שינתה לגמרי את האופן שבו מומחה אורולוג מבצע ביופסיה היא בדיקת אולטרא סאונד, אך לא את הדרך שבה מכוונים בביופסיה. בדיקת האולטרה סאונד מסייעת לנו לראות את הערמונית עצמה, אבל לא תמיד ניתן לראות את הסרטן שבתוך הערמונית. בדיקה נוספת בה עושים שימוש לא מעט שנים היא בדיקת MRI.  בדיקה זו נמצאה יעילה לאבחון סרטן הערמונית. לא רק שבדיקה זו המכונה ביופסיית פיוז‘ן עוזרת לנו להבין את המיקום המדויק של הסרטן, אלא גם היא עוזרת לנו להבין האם מדובר בסרטן אגרסיבי או לא. MRI משלב בין אנטומיה לבין הפיזיולוגיה של האיבר

ביופסיית פיוז‘ן

ביופסיית פיוז‘ן – מה זה בעצם אומר ומהם היתרונות של הבדיקה?

ביופסיה זו מכוונת על ידי בדיקת MRI. בעוד בדיקת ה- MRI מראה לנו את האזור החשוד.
לאחר מכן אנו רוצים לדגום אותו והדרך הפשוטה לעשות זאת היא לקחת את התמונות ולהתיך אותן, כלומר לעשות להן פיוז‘ן עם תמונת האולטרא סאונד.
כלומר, הבדיקה מאפשרת לנו לעשות שילוב בין שתי הבדיקות האחרות וכך לדגום את המקום החשוד שנגוע בסרטן.

בעוד בעבר היו נכנסים באופן אקראי ולוקחים דגימות ולא באמת היינו יודעים, כי הסיכוי לפגוע בסרטן קטן לא היה גבוה, היום עם ביופסיית פיוז‘ן לאבחון ולפניטיפול בסרטן הערמונית, ניתן להגיע לתוצאות הרבה יותר מדויקות ולהבין מה גודל הסרטן, איפה הוא ממוקם ואיזה ציון לתת לו.

  1. קליעה למטרה קטנה
  2. זיהוי מדויק של הגידול
  3. התאמת תכנית טיפול יעילה ומדויקת
ד"ר אורי לינדנר
ד"ר אורי לינדנר

מומחה לאורולוגיה אונקולוגית, סגן מנהל מחלקה ומנתח במרכז רפואי קפלן. וכן, אורולוג כירורג פרטי במדיקל סנטר הרצליה. ד"ר לינדנר הינו מן החלוצים והמובילים בישראל את שיטת ביופסיית ההיתוך לאיתור סרטן הערמונית.