אורולוג מומחה

תחומי התמחות של אורולוג מומחה – ד"ר אורי לינדנר

אורולוג מומחה מסביר על ניתוחים רובוטיים בסרטן הערמונית

סרטן הערמונית נפוץ בעיקר בקרב גברים מעל גיל 50, ולרוב מדובר במחלה לא אגרסיבית עם שיעור תמותה נמוך. אורולוג מומחה ד"ר אורי לינדנר, מסביר כי הטיפול היעיל ביותר במחלה הוא ניתוח להסרת הערמונית. החדשות הטובות הן, שהטכנולוגיה החדשנית בתחום הרפואה הביאה איתה בשנים האחרונות פתרון באמצעותו ניתן להסיר את הערמונית ואת הגידול בעזרת רובוט.

על סרטן הערמונית

בממוצע 2,000-2,500 גברים מאובחנים כחולים בסרטן הערמונית בישראל מדי שנה, זאת לאחר שעברו בדיקת PSA וגם ביופסיה של הערמונית בהרדמה כללית או לא. על סמך מראה האגרסיביות של המחלה בביופסיה עצמה ועל פי רמת ה- PSA לפני הבדיקה, קובעים את רמת הסיכון של סרטן הערמונית. רמת הסיכון מסמלת את יכולת האגרסיביות של הגידול לפתח גרורות ואף לגרום למוות. נהוג לחלק את החולים במחלת סרטן הערמונית לשלוש קבוצות:

לייעוץ ותיאום תור השאירו פרטים
  1. חולים בסיכון נמוך
  2. חולים בסיכון בינוני
  3. חולים בסיכון גבוה

כמחצית מהמקרים החדשים מאובחנים עם מחלה בסיכון נמוך ומרביתם לא זקוקים לשום טיפול ויכולים להיות במעקב בלבד. לעומת זאת, חולים אשר מאובחנים עם סרטן בסיכון בינוני או גבוה לרוב זקוקים לטיפול.

אורולוג מומחה

סוגי טיפולים למטופלים החולים בסרטן הערמונית

  1. ניתוח
  2. הקרנות

על ההבדל בין ניתוח פתוח לניתוח רובוטי

עד לפני מספר שנים, הניתוח השכיח להסרת הגידול היה ניתוח פתוח אשר מבוצע דרך חתך. דרך החתך היו מסירים את הערמונית, שלפוחיות הזרע ובלוטות הלימפה.

ניתוח זה כרוך בהחלמה ממושכת. היום, מרבית הניתוחים מתבצעים באמצעות מערכת רובוטית שמאפשרת החלמה מהירה יותר. הניתוח מתבצע דרך חתכים קטנים בבטן דרכם מוחדרת מצלמה ומכשירי ניתוח דקים אשר מגיעים לאזור הניתוח ומבצעים את הניתוח הפנימי בו מוסרים אותם האיברים בדיוק כמו בניתוח הפתוח. בסוף הניתוח נשאר המטופל עם קטטר למשל 10 ימים ולאחר מכן מוציאים אותו והמטופל חוזר לשגרת חייו.

תופעות לוואי של הניתוח (בין אם פתוח או סגור):

  • פגיעה בתפקוד המיני – בזמן הניתוח עצבי הזקפה מקיפים את הערמונית משני הצדדים. כדי לשמר זקפה יש לבצע שימור של העצבים בזמן הניתוח. מרבית החולים זקוקים לתרופות לעידוד זקפה אחרי הניתוח. חלקם יוכלו להפסיק ליטול את התרופות ואחרים יצטרכו להמשיך וליטול את התרופות.
  • פגיעה במתן שתן – ביום הוצאת הקטטר, רוב החולים דולפים, אך תוך מספר שבועות המצב משתפר. תוך מספר שבועות עד מספר חודשים, מרבית החולים ישלטו באופן מלא במתן שתן.

איך בוחרים אורולוג מומחה?

ובכן, ראשית יש לבחור אורולוג מומחה פרטי בהתאם לבעיה הרפואית ממנה אתם סובלים, שכן יש מגוון של התמחויות בתחום האורולוגיה ביניהן אבנים בכליות, אבחון סרטן הערמונית, זיהומים בשתן, ביופסיה פיוז'ן ועוד. בנוסף, יש להתייחס לשנות הניסיון של הרופא, לרמת הניסיון שלו, לגמישות ולזמינות שלו.

ד"ר אורי לינדנר
ד"ר אורי לינדנר

מומחה לאורולוגיה אונקולוגית, סגן מנהל מחלקה ומנתח במרכז רפואי קפלן. וכן, אורולוג כירורג פרטי במדיקל סנטר הרצליה. ד"ר לינדנר הינו מן החלוצים והמובילים בישראל את שיטת ביופסיית ההיתוך לאיתור סרטן הערמונית.