ביופסיית היתוך לסרטן הערמונית

ביופסיית היתוך לסרטן הערמונית (Fusion Prostate Biopsy)

ביופסיה של הערמונית היא בד נעשית כאשר יש חשד לסרטן הערמונית, חשד שעולה בעיקר אם מתגלים ערכי PSA גבוהים או לחלופין מבצעים בדיקת ערמונית בעזרת האצבע ומגלים ממצא חשוד. אלא שבתחום הזה ניתן להתקדם הרבה מאוד, עם שיטות המגבירות את יעילות ודיוק האבחון. ביופסיית היתוך לסרטן הערמונית, הידועה גם בתור "ביופסיית פיוז'ן", היא טיפול כזה בדיוק. היא מאפשרת לאבחן את הגידול גם בשלבים ראשוניים, וגם אם מדובר במטרה קטנה, ובכך להתאים תוכנית טיפולים באופן אישי. בדרך זו ניתן לשפר משמעותית את אחוזי ההצלחה בהתמודדות עם הסרטן הנחשב לשכיח ביותר בקרב גברים (במיוחד מעל גיל 50, כפי שתוכלו לקרוא בהרחבה באתר האגודה למלחמה בסרטן).

 

לייעוץ ותיאום תור השאירו פרטים

מה ההבדל בין ביופסיית פיוז'ן לסרטן הערמונית לביופסיה רגילה?

הביופסיה הרגילה נעשית בהכוונת US (אולטרה סאונד), ובמסגרתה דוגמים באופן אקראי את הערמונית. מכשיר האולטרה סאונד מזהה את הערמונית אך אינו מסוגל לזהות אזורים חשודים לסרטן בתוכה, עובדה הפוגעת ביעילות הכוללת של האבחון ומאריכה את משך התהליך. חשוב לציין כי ברבע מהמקרים כאשר הביופסיה שלילית, עדיין עלול להיות סרטן משמעותי בערמונית. הביופסיה נעשית בהרדמה מקומית, אך לעיתים כרוכה באי נוחות למטופל.

כיום הכלי הטוב ביותר למקם סרטן בתוך הערמונית הוא ה- MRI, אולם עלול להיות קושי באבחון המקום המדויק בו מתפתח הגידול בשיטת השימוש הסטנדרטית. מטרת ביופסיית היתוך לסרטן הערמונית היא לדגום את הממצא החשוד ב-MRI  באמצעות היתוך עם בדיקת האולטרסאונד (US) אותה מבצעים במהלך הפרוצדורה.

היתרונות המרכזיים של הבדיקה

ביופסיית היתוך נעשית כאשר יש חשד או עדות היסטולוגית לסרטן הערמונית ובבדיקת MRI (תהודה מגנטית) יש ממצא חשוד. בנוסף מקובל לדגום את יתר הערמונית לשלול סרטן במקום נוסף. איגוד האורולוגים האירופאי ממליץ לבצע ביופסיית היתוך בכל הגברים אשר עברו ביופסיה קודמת, בה לא נמצא סרטן הערמונית, אולם קיים אצלם ממצא חשוד ב- MRI.

את הביופסיה מבצעים בפועל באמצעות מכשור ייעודי, היודע לחבר בין תמונת ה- MRI ותמונת ה-US. כמו כן המכשור יודע היכן נמצאת מחט הביופסיה, במרחב וביחס לממצא החשוד בערמונית. עובדות אלה מגדילות בצורה משמעותית את יעילות תהליך האבחון, במקרים פשוטים ומורכבים כאחד.

הבדיקה מבוצעת בהרדמה כללית, במשך כ-45-30 דקות לרוב, כאשר הרגליים מורמות על מנת לאפשר גישה טובה יותר לערמונית. את הערמונית דוגמים דרך הפרינאום, אזור הממוקם מתחת לשק האשכים. העובדה שהדקירות נעשות דרך הפרינאום, ולא דרך החלחולת כמו בביופסיה הרגילה אשר נעשית ללא היתוך, מורידה מאד את הסיכון לזיהומים ולסיבוכים אחרים עקב התהליך.

אז איך מתחילים?

ביצוע ביופסיית היתוך דורש אמצעים מיוחדים ויכולת מתקדמת של אורולוג מומחה בהבנת תהודה מגנטית של הערמונית, כך שחשוב לראות היטב מיהו בעל המקצוע אשר אליו אתם פונים, מהו הניסיון שלו בתחום, באיזה ציוד הוא משתמש וכן הלאה.

הבדיקה מבוצעת במספר מרכזים בארץ. למרות שהיא אינה כלולה בסל הבריאות, נכון לנקודת הזמן הנוכחית, ניתן לקבל עליה החזרים כספיים משמעותיים במסגרת חלק מהביטוחים המשלימים של קופות החולים וחברות הביטוח.

שאלות נפוצות- וגם תשובות!

מה היא משמעות המילה "היתוך" בהקשר זה?

"היתוך" הוא תרגום של המונח האנגלי Fusion. בהקשר ביופסיה מסוג זה, המונח מתייחס לשילוב המידע שהושג באמצעות צילומי MRI מקדימים, עם המידע הגראפי שמציג האולטרה סאונד תוך כדי הליך הביופסיה עצמו.

 

האם ביופסיית היתוך לסרטן הערמונית מחייבת הרדמה?

השיטה של ביופסיית היתוך משוכללת יותר משיטת הביופסיה הרגילה וגם דרישות ההרדמה עבורה גבוהות יותר. ההליך מתבצע תחת הרדמה כללית. זאת, בשונה מביופסיה רגילה, אשר מבוצעת בסיוע הרדמה מקומית בלבד.

 

מהם אמצעי זיהוי הסרטן עליהם מדובר?

שימוש בצילומי MRI, לשם זיהוי אינדיקציות לסרטן. שימוש במכשיר אולטרה סאונד, כעזר להכוונת תהליך הביופסיה. שימוש במכשור ייעודי עבור ביופסיית היתוך, לשם שילוב מידע ה-MRI והאולטרה סאונד. ולבסוף, גישת הביופסיה עצמה, בה לוקחים דגימות רקמה עבור בדיקת מעבדה.

ד"ר אורי לינדנר
ד"ר אורי לינדנר

מומחה לאורולוגיה אונקולוגית, סגן מנהל מחלקה ומנתח במרכז רפואי קפלן. וכן, אורולוג כירורג פרטי במדיקל סנטר הרצליה. ד"ר לינדנר הינו מן החלוצים והמובילים בישראל את שיטת ביופסיית ההיתוך לאיתור סרטן הערמונית.